tirsdag 30. mars 2010

Teknologiske trender

Bibliotekmøtet, Hamar 18.-19. mars

Jeg (Bettina) deltok 2 av 4 dager på det 72. norske bibliotekmøte. Konsentrerte meg om foredrag om vår digitale hverdag og veien videre.

Topp teknologiske trender
Første foredrag handlet om "topp teknologiske trender for bibliotek" og var en paneldebatt. Thomas Brevik (Sjøkrigsskolen) åpnet med å si at plattformuavhengighet er en topp trend. her må man finne løsninger som fungerer for alle/ de fleste og stille krav til leverandører. For LS sin del kan dette settes i lys av bla. lesebrett, e-bøker og mobilsatsing. Han oppfordret bibliotekarer til å tenke nytt og løsrive oss fra tankegangen bibliotek + åpningstid = sant. Heller alle steder, alle tider og hvor du er, når du vil. Cloud computing er også en trend vi må være obs på. Skyen (på norsk) er et begrep for programmer og tjenester som finnes tilgjengelig på veven. Lagring skjer ikke lokalt, men er tilgjengelig på nettet. Google-kontoer er et eksempel på dette. Bra for å senke kostnadene, men vi må ikke glemme å bevare dataene også for ettertiden.

Kim Tallerås (HiO) tok for seg linked data. Dette er et standard autoritetsspråk der det handler om å dele, tilgjengeliggjøre og knytte sammen data. Ved å ikke bare publisere rene nettsteder, men også råe data (metadata), blir veven et bedre sted. Dette gjelder bilder, bøker o.l.

Sølvi Tellefsen (Drammensbiblioteket) snakket om kunnskap og kultur som en topp trend. Sosiale medier er et verktøy, en markedsføringen av biblioteket. Men akkurat markedsføringsbiten bør vi bli bedre på. Tellefsen nevnte også at hvis man blir begrenset av dårlige kommunale nettsider/standardsider ved institusjonen, så må man tenke annerledes. Opprette egne nettsider/blogger o.l. slik at man kan bygge siden opp akkurat slik man ønsker. Eks. Drammens nettsider.

The future of the libraries
Dr. Klaus Ceynowa fra Bayerische Staatsbibliothek var en av foredragsholderne på "The future of the libraries". Han snakket om at bibliotekets mobiltjenester kom til å vokse seg større. I dag har bla. Worldcat og Library of Congress iPhone applikasjoner som er verdt å sjekke ut.

Om e-bøker vs. p-bøker (papir): "Hvis lukten av bøker er det eneste som holder oss tilbake vil det ikke ta lang tid før bøkene er død..". Steve Haber, mannen som utviklet Sony lesebrettet.

Ceynowa mener at bibliotekene må tenke nytt for å overleve. Biblioteket bør bli et sted for kulturell kommunikasjon og ha en wow! faktor over seg. Man kan eksempelvis bruke arkitekturen som en "unique selling point". Her kan jeg trekke inn et foredrag med Nye Deichman og deres planer. Ut i fra bildene og fremtidsidéene ser det lovende ut mht arkitektur og innhold. Her var et av hovedpoengene tilgjengelighet. Bokbestanden må ned, men bøkene som blir igjen skal være tilgjengelig for publikum istedenfor å støve ned i magasin. Det snakkes om kafé i første etg. og en døgnåpen avdeling.

På "The future of the libraries" var også Dagmar Langeggen fra BI biblioteket en av foredragsholderne. Hun fortalte om bibliotekets erfaringer med chat. For dem var dette en suksess og mer effektivt enn telefon. Forutsetter mye planlegging mht vaktlister. Her må personalet reagere fort mht svar til brukeren. For dem fungerer også Twitter bra. Dette fordi studentene blir oppfordret til å bruke Twitter også i tilknytningen til andre deler av skolegangen. På Facebook tipset hun oss om at det var lurt å la studentorganisasjonen reklamere for siden våres. BI biblioteket kjører også en del brukerundersøkelser istedenfor å prøve og feile. Sett i sammenheng med sosiale medier ble det nevnt på et annet foredrag at man behøver statistikk for å se hva som fungerer og ikke fungerer mht Facebook, Twitter, blogg o.l. Slike tjenester tar tid mht markedsføring og opparbeiding av tilhengerskare, men ser man at det ikke fungerer etter å ha testet det ut en stund, må man ikke tviholde på eks. Twitter bare for at alle andre er der..

Markedsføring av bibliotek
Jeg kunne ha skrevet mye mer om dette, men nøyer meg med å lenke til to andre interessante foredrag: Trekk inn brukerne for bedre markedsføring av biblioteket og
Gi et godt førsteinntrykk av biblioteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar