Presentasjonen kan du laste ned her: http://drop.io/sw10halvorson
Først en slags definisjon av innholdsstrategi (fra Brain Traffic):
"Content strategy plans for the creation, delivery, and governance of useful, usable content. And for your content strategy to be effective, it needs to support business objectives and meet user goals."
Kristina Halvorson er blitt en guru innen strategi og metoder for godt innhold på nettsteder. Hun startet workshopen med et sitat:
"The single most important thing most Web sites can offer to their users is content that those users will find valuable."
- The Elements of User Experience, Jesse James Garrett
En annen påstand:
Visst er vi avhengige av teknologi, design, arkitektur for å levere vevsider som oppleves nyttige for brukeren - men nettstedene og deres teknologi, design, arkitektur er svært lite verdt hvis ikke innholdet er godt skrevet og presentert, aktuelt og målrettet osv osv
Underlig er det derfor, at i de aller fleste vevprosjekter blir innholdet viet liten oppmerksomhet og små ressurser - i forhold til resten av oppgavene i et vevprosjekt. Og i forhold til innsatsen som kreves for å levere og vedlikeholde godt vevinnhold. Og det er vårt problem - sier Kristina (med følgende eksempler på utsagn om vevinnhold - fra ulike prosjekter):
HERE'S OUR PROBLEM.
- "We can figure it out later"
- "The copy shouldn't be that big of a deal"
- "We already pretty much know what we want to say"
- "We already have most of the content"
- "I should be able to take care of this myself"
Kristina Halvorson "definerer" vevinnhold omtrent slik: text, data, graphics, video and audio. Men hun trekker spesielt fram tekst og skriving for vev, - og rollen web writer. To viktige begrunnelser (fra boken hennes; Content Strategy for the Web):
- "The majority of the online content that helps our audiences find information and complete tasks is still text."
- "More often than not, it's the web writer's responsibility to turn content strategy recommendations into real content the user sees and appreciates."
"Kristinas 10 kjappe" - som bør besvares for de ulike innholdsbitene på et nettsted (sakset fra presentasjonen):
NOT JUST...
- What
BUT...
- What
- Why
- How
- For whom
- By whom
- With what
- When
- Where
- How often
- What next
...og på workshopen fremhevet hun spesielt "Why"...
Hun har utviklet metoder for å jobbe med vevinnhold (etter samme prinsipper som man bruker for design, brukervennlighet etc). Innholdet skal lages for veven, men samtidig bygges i forhold til organisasjonens mål, målgrupper, strategier etc Og vedlikeholdes/oppdateres, med planer for videre utvikling. Og ikke minst: vevinnholdet skal lages ut fra brukernes ståsted.
Noen stikkord om hvilke oppgaver hennes metoder/verktøy dekker:
- Content audit (quantitative & qualitative)
- Content inventory
- Content analysis
- Content strategy (informed recommendations)
- Content maintenance plan
- Content workflow
Innholdet og kriterier som Kristina Halvorson belyser får ikke stor oppmerksomhet i Difis nåværende målinger, men jeg tipper det kommer. Og det er gledelig at det er Dataforeningen som arrangerte denne workshopen; via programmering, usability osv er vi nå kommet til at selve innholdet er viktig - også i de kretser :-)
Og aller viktigst: brukerne måler oss på innholdet allerede - og har alltid gjort det! De blir ikke lenge eller kommer tilbake til våre nettsteder dersom innholdet er dårlig...
Til slutt en stor anbefaling av Kristina Halvorsons bok - den er inspirerende skrevet!
http://braintraffic.com/
http://contentstrategy.com/
Interessant, synd boken ikke er å få tak i via BIBSYS!
SvarSlettDet kommer - er foreslått ;)
SvarSlett